ιστορικό δημοσιεύσεων

Καλώς ήρθατε! στον προσωπικό δικτυακό τόπο του Βασίλη Συμεωνίδη

αρχική

 

φιλολογικά

 
έκθεση α΄ λυκείου
 
έκθεση β΄ λυκείου
 
έκθεση γ΄ λυκείου
 

λογοτεχνία

 

αρχαία

 

ιστορία σχολική

 

ιστορία

 

φιλοσοφία
 
εκτός ύλης
 
συζητώντας
 
εργασίες συναδέρφων
 
ιδέες διδασκαλίας
 
επικοινωνία

.................................

Βασίλης Συμεωνίδης

δικτυακός τόπος

με εκπαιδευτικό και διδακτικό σκοπό

 

 

η αντιγραφή είναι ελεύθερη με την υπενθύμιση ότι η αναφορά στην πηγή τιμά αυτόν που την κάνει

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 
 
 

τεχνική υποστήριξη

Σταυρούλα Φώλια

για τη λέξη δύναμη

 

Πόσο εύκολο είναι για έναν μαθητή να καταλάβει και να χρησιμοποιήσει με τρεις διαφορετικές σημασίες και δύο διαφορετικές μορφές τη λέξη «δύναμη»;

 

Στην ώρα της Φυσικής, την επόμενη ώρα στα Μαθηματικά, την επόμενη σε ένα λογοτεχνικό κείμενο και τέλος στην Αρχαία Ελληνική με τη μορφή «δύναμις, δυνάμεως» κλπ.

 

 

Απάντηση από τον/την Χριστίνα Παπαγγελή στις 19 Νοέμβριος 2009 στις 17:30

Να προσθέσουμε και την ειδική σημασία στη Φιλοσοφία; ίσως και την Ψυχολογία;

 

 

Απάντηση από τον/την Vasilis Simeonidis στις 19 Νοέμβριος 2009 στις 23:25

...και με τη "δύναμη" Θεού, την έβδομη ώρα θα τους στείλουμε εντελώς αδύναμους στο σπίτι (στην καλύτερη περίπτωση)

Το θέμα είναι πόσο συναισθανόμαστε τη δυσκολία που έχει η χρήση της ίδιας λέξης και εντελώς διαφορετική σημασία κάθε φορά. Αρκεί να σκεφτούμε αν εμείς θυμόμαστε με σαφήνεια τις διαφορετικές αυτές σημασίες...

 

 

Απάντηση από τον/την Χρυσάνθη Κουτσιβίτη στις 20 Νοέμβριος 2009 στις 14:00

Εμείς, Βασίλη, πρέπει να μπορούμε να αποκωδικοποιήσουμε τη γλώσσα, γιατί είμαστε φιλόλογοι. Όμως, οι μαθητές χρησιμοποιούν τη γλώσσα και ενστικτωδώς αντιλαμβάνονται τις διαφορετικές σημασίες γιαυτό και τις χρησιμοποιούν. Δε νομίζω να αποτελεί πρόβλημα για τον μαθητή η έννοια «δύναμη» στα Μαθηματικά. Τον προβληματίζει η λειτουργία του κανόνα στο συγκεκριμένο μάθημα, όπως και στη Φυσική και όχι η αποκωδικοποίηση της έννοιας. Αυτό έγκειται στον διδάσκοντα να το επισημάνει με σκοπό να βοηθήσει. Μέσα πάντως από την εκμάθηση της λειτουργίας της δύναμης στα άλλα μαθήματα μαθαίνει και τις υπόλοιπες σημασίες της λέξης. Δεν αντιλαμβάνομαι ποιο ακριβώς είναι το πρόβλημα.
Αντίθετα μου κάθεται στο στομάχι εκείνο το «τοξεύω» που έχει ως υπόδειγμα για εκμάθηση των βαρυτόνων ρημάτων το βιβλίο της Α΄ Γυμνασίου. Είναι δυνατόν να μαθαίνουν τα παιδιά το κακόηχο «τετόξευκα» κ τον γλωσσοδέτη «ετετοξεύκειν»;

...και πολλά άλλα δηλαδή που θα κουβεντιάζουμε λίγο λίγο.

 

 

Απάντηση από τον/την Vasilis Simeonidis στις 21 Νοέμβριος 2009 στις 11:53

Γεια σου Χρυσάνθη

 

Νομίζω ότι το σχόλιό σου τοποθετεί το ζήτημα σε μια διπλή βάση. Έχεις δίκιο, πρέπει να ξεκαθαρίσουμε τη συζήτηση.

1. η γλώσσα ως "εργαλείο"/ "μέσο" διδασκαλίας, κάτι που αφορά όλους τους εκπαιδευτικούς και

2. η γλώσσα ως αντικείμενο διδασκαλίας. (Ίσως θα έπρεπε να δημιουργηθούν στα πλαίσια αυτής της κοινότητας, δύο ομάδες)

 

Σχετικά με το «τοξεύω» και τα «τετόξευκα», «ετετοξεύκειν», νομίζω ότι, αν κάθονται στο δικό μας στομάχι βαριά, τότε εν γένει τα αρχαία μάλλον προκαλούν άσχημη διάθεση στην πλειονότητα των μαθητών

 

 

Απάντηση από τον/την Βαγγέλης Κολτσάκης στις 29 Νοέμβριος 2009 στις 0:34

Χρυσάνθη Κουτσιβίτη είπε:

... Μέσα πάντως από την εκμάθηση της λειτουργίας της δύναμης στα άλλα μαθήματα μαθαίνει και τις υπόλοιπες σημασίες της λέξης...

 

Θα μπορούσατε παρακαλώ να μου πείτε ποια σημασία αποδίδει αρχικά στη λέξη δύναμη ο μαθητής? Δηλαδή, σε ποια σημασία έρχονται να προστεθούν - μέσω των άλλων μαθημάτων- οι "υπόλοιπες σημασίες" που αναφέρετε?

 

Μεθαύριο θα προσπαθήσω να εισάγω την έννοια "δύναμη" για πρώτη φορά σε μαθητές της Β' γυμνασίου (στο πλαίσιο του μαθήματος της Φυσικής) και θα ήθελα πολύ να ξέρω (αν και θα το διερευνήσω και κατά τη διάρκεια του μαθήματος) ποια/ες σημασίες αποδίδουν ήδη οι μαθητές.

Ως φυσικός, θα ήθελα οι μαθητές, στο άκουσμα της λέξης "δύναμη" (προφανώς σε συζήτηση στη γλώσσα της φυσικής) να σκέφτονται αμέσως ένα διάνυσμα (βέλος), με συγκεκριμένο μέτρο και κατεύθυνση, που πάντα έχει ένα αντίθετο ταίρι, που έχει μια αιτία και ένασ αποτέλεσμα, που... που... κλπ.

Το Α.Π. με αναγκάζει να θέλω πολλά, γι' αυτό πρέπει να ελαχιστοποιήσω τα εμπόδια, ένα εκ των οποίων είναι και αυτό της γλώσσας.

Ερασιτεχνική δημιουργία τον Οκτώβριο του 2004.  Τελευταία ενημέρωση:  Κυριακή, 08 Μαρτίου 2015.