ιστορικό δημοσιεύσεων

Καλώς ήρθατε! στον προσωπικό δικτυακό τόπο του Βασίλη Συμεωνίδη

αρχική

 

φιλολογικά

 
έκθεση α΄ λυκείου
 
έκθεση β΄ λυκείου
 
έκθεση γ΄ λυκείου
 

λογοτεχνία

 

αρχαία

 

ιστορία σχολική

 

ιστορία

 

φιλοσοφία
 
εκτός ύλης
 
συζητώντας
 
εργασίες συναδέρφων
 
ιδέες διδασκαλίας
 
επικοινωνία

.................................

Βασίλης Συμεωνίδης

δικτυακός τόπος

με εκπαιδευτικό και διδακτικό σκοπό

 

 

η αντιγραφή είναι ελεύθερη με την υπενθύμιση ότι η αναφορά στην πηγή τιμά αυτόν που την κάνει

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 
 
 

τεχνική υποστήριξη

Σταυρούλα Φώλια

Ιστορία ευρωπαϊκή ή βαλκανική;

Γράφει η Άννα Φραγκουδάκη

http://www.tanea.gr/default.asp?pid=30&ct=19&artid=4607507

 

    # Οι απάνθρωπες καταστροφές που σώρευσε ο Β΄ Παγκόσμιος Πόλεμος στάθηκαν το υπόβαθρο της προσδοκίας να μην επαναληφθεί η σφαγή στην Ευρώπη. Ενα από τα μέσα θεωρήθηκε η σχολική ιστορία. Ξεκίνησε έτσι μια προσπάθεια να μπει στο σχολείο η επιστημονική ιστορία στη θέση της εθνικής μυθολογίας που δικαίωνε από κάθε πλευρά τον επεκτατισμό και υπέθαλπε πολέμους. Παράδειγμα αποτελεί το «γαλλογερμανικό εγχειρίδιο Ιστορίας» για το λύκειο, του οποίου ο πρώτος τόμος «Η Ευρώπη και ο κόσμος από το 1945» μπήκε στα σχολεία της Γαλλίας και της Γερμανίας το 2006-07.

 

# Παράλληλα στις 15 χώρες της Ε.Ε. η σχολική ιστορία τείνει στην επιστημονική ιστορία αντί της εθνικής μυθολογίας άλλων εποχών. Γίνεται προσπάθεια να οδηγούνται οι μαθητές στην κατανόηση του παρελθόντος, να το προσεγγίζουν ορθολογικά και όχι συναισθηματικά, να εντοπίζουν τα αίτια των γεγονότων, άρα να καταλαβαίνουν την ευθύνη για τα γενόμενα. Τέτοιες προσπάθειες δεν υπάρχουν καθόλου τις βαλκανικές χώρες, η σχολική ιστορία των οποίων είναι έντονα οπισθοδρομική.

 

# Τα σχολικά βιβλία των βαλκανικών κρατών προβάλλουν ιδίως την ιστορία των πολέμων. Στηρίζονται στη διάκριση του καλού από το κακό και μεταδίδουν την ιστορική «αλήθεια». Η καθεμία εθνική αλήθεια είναι γεμάτη πάθος για τα δεινά και τις αδικίες που έχει κάθε έθνος υποστεί από τους εχθρούς, γείτονες όσο και μακρινούς. Καλλιεργούν τις ιδέες του «δίκαιου» για κάθε έθνος ηρωικού επεκτατισμού και ναρκοθετούν τον όποιο δρόμο επίλυσης των διαφορών ανάμεσα στα κράτη με διάλογο, διαπραγματεύσεις και συμβιβασμούς.

 

# Τα κράτη όμως αυτά προέκυψαν από τον πόλεμο που διέλυσε τη Γιουγκοσλαβία. Οι υποδομές είναι ρημαγμένες, η κοινωνία των πολιτών σχεδόν ανύπαρκτη, η πολιτική ισορροπία εύθραυστη. Κυριαρχεί ακόμα μίσος που κάνει τις διαπραγματεύσεις να γίνονται αντιληπτές σαν υποχώρηση και τους συμβιβασμούς σαν εθνική προδοσία. Άρα είναι κατανοητά τα αίτια για τα οποία διδάσκουν τα σχολεία των χωρών που προέκυψαν από την πρόσφατη σφαγή την αλλοτινή εθνική μυθολογία αντί της ιστορίας. Την Ελλάδα όμως ποια κοινωνικά και πολιτικά αίτια την κάνουν ως προς τη σχολική ιστορία βαλκανική και όχι ευρωπαϊκή;

 

Ερασιτεχνική δημιουργία τον Οκτώβριο του 2004.  Τελευταία ενημέρωση:  Κυριακή, 08 Μαρτίου 2015.